۴ اسفند ۱۳۹۲، ۱۴:۳۷

گزارش مهر؛

خسارت‌‌های رطوبت بالا به کنارستان‌های پیوندی دشتی/ میزان محصول برداشتی نصف شد

خسارت‌‌های رطوبت بالا به کنارستان‌های پیوندی دشتی/ میزان محصول برداشتی نصف شد

بوشهر - خبرگزاری مهر: شهرستان دشتی دارای یکی از بزرگترین و بهترین مزارع تولید کنار پیوندی در استان بوشهر و کشور است ولی رطوبت زیاد باعث خسارت به کنارستان پیوندی دشتی شد و مشکلات زیادی را برای کشاورزان این شهرستان ایجاد کرده است و برداشت محصول به نصف میزان پیش‌بینی‌شده تقلیل یافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، کنار یکی از میوه‌های مغذی و حاوی ویتامین‌های بسیار زیادی است که به گفته کارشناسان سرشار از ویتامین C و مقادیر نسبتا خوبی از ویتامین B ،E و محتوی کلسیم، فسفر و آهن است.

ارزش غذایی‌ میوه کنار از لحاظ پروتیین، مواد معدنی، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین از سیب غنی­تر و میزان کالری و ویتامین سی آن نسبت به پرتقال بیشتر است.

آب و هوای استان بوشهر برای کشت درخت کنار بسیار مناسب است و در بسیاری از دشت‌های استان بوشهر شاهد رویش این درخت به صورت خودرو هستیم و مزارع بسیار زیادی نیز به تولید این محصول می‌پردازند.

در سال‌های اخیر استقبال بیشتری از این محصول صورت گرفته است و تقاضا برای این محصول به مراتب بیشتر از گذشته است و به همین دلیل افراد بیشتری برای فعالیت در عرصه تولید کنار وارد عمل شده‌اند.

شهرستان دشتی نیز به عنوان یکی ازقطب‌های تولید کنار به ویژه کنار پیوندی محسوب می‌شود و شاهد صادرات محصول کنار پیوندی این شهرستان به سایر نقاط هستیم.

تولید 350 تن کنار پیوندی در شهرستان دشتی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز برداشت کنار پیوندی از سطح باغات شهرستان دشتی، بیان داشت: برداشت میوه کنار پیوندی از سطح 50 هکتار باغ در شهرستان دشتی از نیمه دوم بهمن ماه تا اواسط فروردین‌ماه انجام می‌شود.

امرالله احمدی به خصوصیات و ویژگی‌های بسیار مناسب کنار پیوندی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از بهترین و با کیفیت ترین کنارهای پیوندی در کشور در شهرستان دشتی تولید می‌شود که مشتری زیادی نیز در سطح کشور و همچنین برای صادرات دارد.

وی با اشاره به ارسال کنارهای پیوندی شهرستان دشتی با استان‌های اصفهان، خوزستان، فارس اضافه کرد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از 350 تن کنار پیوندی از سطح باغات شهرستان دشتی برداشت و روانه بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی به نمونه‌های مختلف کنار در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: کنار سیبی، کنار خرمایی، کنار تایلندی گرد و کنار تایلندی خاردار از مهمترین نمونه‌های کنار پیوندی شهرستان دشتی است.

وی با اشاره به ثمرده بودن بسیاری از مزارع کنار پیوندی شهرستان دشتی، ادامه داد: کنارهای شهرستان دشتی از باکیفیت‌ترین کنارهای پیوندی هستند که در دشت لاور شرقی قرار گرفته‌اند.

میزان برداشت محصول نصف شد

مدیر باغ کنار پیوندی شهرستان دشتی نیز به خبرنگار مهر گفت: بر اثر رطوبت زیاد کنارهای پیوندی این کنارستان بیماری آفت گرفتند که باعث شد 50 درصد این کنارها خسارت وارد شود.

غضفر مودت اظهار داشت: کنارستان پیوندی شهرستان دشتی در دشت لاور شرقی واقع شده که با پیوند به کنارهای منطقه ایجاد شده است.

وی افزود:برداشت این میوه از سطح 25 هکتار باغ کنار پیوندی از اویل اسفند آغاز و تا نیمه دوم اردیبهشت سال آینده ادامه دارد.

مدیر باغ کنار پیوندی شهرستان دشتی ادامه داد: هم اکنون بیش از چهار هزار اصله درخت کنار در این کنارستان ثمرده هستند که شامل کنار سیبی، خرمایی، تایلندی، گرد و تایلندی خاردار است.

لزوم جلوگیری از ورود کنار سایر استان‌ها به استان بوشهر

وی تصریح کرد: امسال پیش بینی می شد 300 تن کنار از این کنارستان برداشت شود که با توجه به این خسارت که وارد شد امیدواریم 150 تن برداشت خواهد شد.

مدیر باغ کنار پیوندی شهرستان دشتی با اشاره به اینکه این میوه به برخی از استان‌های کشور صادر می شود خواستار جلوگیری از ورود کنارهای خارج کشور به داخل  شد.

وی با اشاره به نقش بسیار مهم تولید کنار در اشغال‌زایی، خاطر نشان کرد: در طول مدت برداشت محصول حدود60 نفر به طور مستقیم و 200 نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال‌زایی خواهد داشت.

کد خبر 2241803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha